Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2017 21:05 - Маршрут х.Добрила-вр. Левски, вр.Купена, х.Амбарица, х. Добрила
Автор: barin Категория: Туризъм   
Прочетен: 13978 Коментари: 22 Гласове:
38

Последна промяна: 13.08.2017 21:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

                Това лято, както обикновено си направих ежегодната обиколка на България със семейството си. Тя си имаше пролог само за мен- плуване 1000х1000 във Варна на предния ден преди традиционния годишен плувен маратон Галата-Варна. Изплувах разстоянието за отличното за годините ми време- 23 мин. и 20 сек. Мотото на плуването 1 км. е 1000х1000, което означава хиляда плувци плуеват хиляда метра. Не съм се интересувал колко са били плувците, но бяхме разделени на четири групи за стартиране през 2-3 минути. Събитието се състоя на 5 август, а Галата-Варна е винаги първата нведеля от месец август. 
                  На 9 август се качих със съпругата и сина си от Сопот до междинна станция с лифт Шамбала. Интересно име- на мистичната страна, посещавана от просветени, сред които се смята, че има и българи( Боян Магьосника). От междинна станция вървяхме нагоре до хижа Добрила( 1804 м.н.в.). Поне толкова пишеше на табелата, защото туристическите сайтове я дават 1806 м.н.в., но два метра не са от значение. На следващият ден- 10 август сътринта, както предварително си бях набелязал графика в 08:00 ч. тръгнах нагоре по набелязания маршрут: х. Добрила- вр. Левски( Амбарица 2166 м.н.в.)- вр. Купена( 2169 м)-х. Амбарица( 1516 м.н.в.)- х. Добрила( по лятната пътека). По предварителни разчети времената са следните: 1:15 ч. дои вр. Левски; 1:15 ч. до вр. Купена, 2:30 ч. до х. Амбарица, 3:30 ч. до х. Добрила. При сборуване на времената се получава 8:30 ч., но не трябва да се отчита по този начин, защото човек се изморява и трябва да се правят почивки. На планинския курс, който карах преди десет години ме учиха, че средно на 50-55 мин. преход се прави 5 мин. почивка, а при трудни участъци и по-често. Да си призная- не го спазих.
                
х. Добрила
                 До х. Добрила има хотел, в който условията за спане са добри. Хижата е разположена близо до билото на Стара планина на широко място и има ограден двор. Доволен съм от посрещането от хижарката. 
              В 07:15 ч. тръгна голяма група от около 15-17 души туристи от ТД"Патлейна" за вр. Ботев- първенеца на Стара планина по труден маршрут с продължителност над 8 часа. Аз тръгнах след тях, защото до вр. Купена маршрутът ми се покриваше с тяхния. Върви се по билото на планината. Аз тръгнах сам след 45 мин., т.е. точно в 08:00 ч. За разлика от тях аз носех минумума в раницата си: дъждобран, връхна дреха, сандвич и шише с вода 0,5 л. Те бяха с големи раници, защото това им беше третият ден в планината. 
                 Отначало има стръмно изкачване, после маршрутът е приятен. В 08:35 ч. вече бях на вр. Левски( 2166 м.н.в.). Маршрутът е отлично маркиран с червена маркировка и колчета.На някои колчета има табели. Групата беше пристигнали няколко минути преди мен, като за малко да застигна последните от групата. Тръгнах след няколко минути почивка и снимки. Преди върха, а и след него виждах няколко стада от коне и крави. От върха има слизане около 250 метра и изкачване толкова. Двата върха са приблизително еднакви по височина, но това не означава, че се върви по равното. Понеже се върви по билото, маркировката е червена. Редовните туристи знаят, че по билото на всяка планина маркиривката е червена. На 5-10 метра северно от колчетата има маркирана пътека. За препоръчване е да се върви по нея до момента, когато се разделя повече от колчетата. Връх Купена( 2169 м.н.в.) се смята за най-трудния в Стара планина.
            Около 15-16 мин. след вр. Левски има разклон за х. Амбарица, но това е зимната пътека, а лятната пътека от х. Добрила за х. Амбарица минава на запад от вр. Левски без изкачване, но ме по-дълга с около половин час. Малко мслед този разклон, отбелязан на табела на колче има друг разклон- на юг към х. Хубавец- пише 2 ч. и 45 мин. Подминах двата разклона и на разделянето на пътеката и колчетата сам си усложних нещата. Минах по пътеката и по-късно трябваше да се катеря по скалист терен. Пътеката е прокарана за тези, които не искат да изкачват вр. Купена, а да продължат напред или при лошо време да се мине по-лесно. Преди вр. Купена има малко възвишение и слизане преди самото изкачване. За лош късмет точно на вр. Купена намаля видимостта и ниущо не се виждаше. Затова не почивах и направо продължих. На върха бях в 09:21 ч., а тръгнах от вр. Левски в 08:39 ч. Времената са запечатани на снимките от фотоапарата ми.

image
  вр. Купена 2169 м.н.в.
                    След вр. Купена се върнах по същата пътека дои разклона за х. Хубавец( над Карлово) и малко преди разклона срещнах отново групата от ВЕелики Преслав. Поговорихме си и направих още снимки. Точно срещу пътеката за х. Хубавец има ясно очертана пътека, но не отбелязана на табела, която се влива в пътеката, която тръгва малко по- нагоре за х. Амбарица. Тъй като терена е равен и няма виосока растителност може да се види насртеща табелата на колче, поставено на високо и стрелките, за да не се обърка човек. Тръгнах по краткия маршрут, който се оказа, че е маркиран със зелен цвят, като се явява част от маршрута х. Хубавец- х. Амбарица. От математиката всеки знае, че разстоянието по хипотенузата е по-кратко от това по двата катета, а и тукл е равно.  Скоро  стигнах до разклон с табели и започна да пише и времето до х. Амбарица. По-нататък по пътеката имаше още един разклон- зимния и летния път за х. Добрила се отделят един от друг.
                 По пътеката срещнах братовчед на братовчедите на съпругата ми със жена си, тръгнали от х. Амбарица за вр. Купена. Малко след последното изкачване имаше по-дълго спускане към х. Амбарица( 1516 м.н.в.). За хижата може да се стигне от местност"Смесите" по резерват "Стенето" за около 2:30- 3:00 ч.  В хижата бях в 10:38 ч. Направих около 4-5 мин. почивка и тръгнах на обратно да изкачвам баира по колчетата. Хижата се вижда отдалеч, а малко преди стигане се скрива от поглед, защото близката височина пречи. Вървях по същата пътека до мястото, където се отделят зимната и лятната пътека. Избрах лятната, за да не повтарям маршрута през вр. Левски. По пътеките виждах билки, като най-много имаше жълт кантарион. Малко преди вр. Купена видях заек, което ме учуди. Беше на височина 1950-2000 м.

 image През това място  минавеа пътеката за х. Добрила                  Към 12:15 ч. направих почивка за хапване, която беше до единственото място, където има вода. Към 12:30-12:45 ч. от двете страни на пътеката се появиха много горски малини и съвсем малко ягоди. Тук малините забавиха иначе прекалено бързият ми ход в планината, но беше вкусно. Горските ягоди царя от пътя отбиват, а какво остава за обикновен човек като мен. Гатанката е за ягоди, но със същата сила важи и за малини. След многото малини имаше по-стръмно изкачване. Все пак трябваше да се кача на билото на Стара планина. Изкачването беше последното. По пътеката изпреварих една жена и разминах двама младежи и една жена. Маркировката по лятната пътека е жълта. През по-голямата част от маршрута в по-ниското имаше иглолистна растителност, а в по-високите части- храсти( хвойна и други). Припомням, че в Стара планина, за разлика от Рила и Пирин няма клек. Направи ми впечатление, че иглолистни гори има и над 2000 м.н.в. Хижа Добрила, както и на идване от Сопот изведнъж се показа, а на тръгване бързо се скри от погледа ми. Влизаз се в двора зад хижата. Пристиигнах в х. Добрила в 13:12 ч. доста по-бързо от предвиденото.   
          

 




Гласувай:
38



1. lubara - Поздрави, barin !
13.08.2017 23:15
Ти си тичал, бе човек! Можело е по-лежерно да го дадеш.
Клек има и в Стара планина. Например от хижа Добрила на север се отива по пътека, която извежда до Крали Марковата дупка. Това е красив скален мост. Преди две години нашият водач Станчо ни прекара през едно нанадолнище, клек да искаш.
Аз на 5-и август закъсах с колата над Мидената ферма в Дълбока, преди Каварна. Иначе две нощи спах в Тюленово.
Мисля, че 1000 метра спокойно ще го преплувам. Но за какво време, не знам. Плувам само бруст, но мисля, че съм достатъчно добър.
Интересен пост, благодаря ти.
цитирай
2. tera - Браво!
13.08.2017 23:41
Най-накрая един смислен пост да е начело на Първа и то за планини, които са ми любими.

цитирай
3. donchevav - Минавала съм по този маршрут на е...
14.08.2017 00:32
Минавала съм по този маршрут на екскурзионно летуване - стана ми приятно да прочета и си припомня! Наистина една от най-красивите части на Стара планина!! Благодаря ти за чудесното описание!
1000м. плуване за 23 минути - и то в морето... Поздравления! Аз моите 1000м /20 двойни дължини на басейна/ сутрин ги вземам за 40 минути и то само когато съм във форма, иначе се плацикам и по един час:))))
Много интересен постинг! Поздрави, Иване!
цитирай
4. barin - Здравей, Любо. Аз поначало вървя ...
14.08.2017 07:04
Здравей, Любо. Аз поначало вървя бързо из планините и снимам много. За цялата обиколка на България( осем дни) направих над 800 снимки. До Кралимаркова дупка съм ходил преди 4-5- години: изкачване до х. Амбарица по Стенето от Смесите и до Кралимаркова дупка оттам. Стори ми се, че наистина има клек над х. Добрила, но сметнах, че е хвойна. Може да видиш и други туристически теми: barin.blog/turizam/2016/04/26/izkachvaneto-na-vryh-radomir.1447609;
barin.blog/turizam/2015/07/19/pirin-planina.1377430;
barin.blog/turizam/2016/11/12/izkachvaneto-na-vryh-vejen.1489531;
barin.blog/turizam/2017/01/29/spomeni-ot-hodeneto-v-planina-slavianka.1506424.
За плуването- и аз плувам бруст, но не съм много бърз. Догодина сигурно пак ще се включа в това ново плуване, а си спомням, че преди повече от 20 години, когато работих в Созопол плувах от поделението до о-в Св. Иван- малко повече от километър.
Поздрави!
цитирай
5. barin - Здравей, tera. Ще има и още турис...
14.08.2017 07:06
Здравей, tera. Ще има и още туристически теми за в бъдеще от мен. Аз обичам да ходя из планините и забележителностите в България. Скоро ще взема втората сребърна значка, вече имам златна.
Поздрави!
цитирай
6. barin - Здравей, Вени. Обиколките на Бъ...
14.08.2017 07:10
Здравей, Вени. Обиколките на България ги правя малко по-различни, но тази беше по-лежарна. С изключение на началото и планинския преход- останалото беше разходки, басейни, присъствие и гледане цял ден на възстановката в Никополис ад Истру"'Нике-играта и победата". С това трите ми спортни изяви за годината минаха: 5 км. към run5, за 25:55 мин.; 1 км и описаното ходене в Стара планина по маршрута.Остана четвъртата през октомври- задължителния физически изпит.
Поздрави!
цитирай
7. litatru - :)
14.08.2017 09:04
Полезно!
цитирай
8. barin - Здравей, litatru. Отдавна не си ме ...
14.08.2017 09:06
Здравей, litatru. Отдавна не си ме посещавала. Маршрутът беше интересен. Времената са, както пиша в началото.
Поздрави!
цитирай
9. pitwasilew - Супер е маршрута! Много е красив ...
14.08.2017 09:31
Супер е маршрута! Много е красив през лятото като хванеш хубаво време. Гледки, да ти се настити окото. Да го минеш зимата си е черешката на тортата! Благодаря за хубавия пост! Поздрави!
цитирай
10. barin - Здравей, pitwasilew. Имах хуба...
14.08.2017 10:53
Здравей, pitwasilew. Имах хубавото време, не облякох връхната дреха. Само на Купена се спуснаха облаци и нямаше гледка.
Поздрави!
цитирай
11. zaw12929 - Хареса ми да вървя по Вашите стъп...
15.08.2017 07:54
Хареса ми да вървя по Вашите стъпки
Като дете ходехме с отряди и учители по Стара планина- спомени, които не се изтриват за красотата на българската природа!
Поздрави за волята да следвате традициите!
цитирай
12. rosiela - Жив и здрав да си,
15.08.2017 08:27
все така да обикаляш България. Научих непознати маршрути, благодаря за което.
цитирай
13. nalia - Ако набираха и участници за шамандурен маратон, щях да съм първата:)
15.08.2017 15:25
Най-добрата между Варна и Галата:))

Поздравления, Барин, за личните ти постижения и за празника!
цитирай
14. barin - Здравей, zaw12929. Тази година ...
16.08.2017 09:25
Здравей, zaw12929. Тази година беше по-лека обиколката, но може до края да има още. Следвам си желанието и изпълнявам плана винаги да ходя на нещо ново, където не съм бил.
Поздрави!
цитирай
15. barin - Здравей, rosiela. Мисля да прод...
16.08.2017 09:27
Здравей, rosiela. Мисля да продължавам да обикалям. Не ми минава мисъл да спирам. Все още мога, като дори опитвам нови неща да науча.
Поздрави!
цитирай
16. barin - Здравей, nalia. Аз все още живея с ...
16.08.2017 09:29
Здравей, nalia. Аз все още живея с мисълта, че каквото съм можел преди 20-25 години го мога и сега. Затова вече четири пъти участвах в 5-километровите бягания, веднъж и по-дълго сред природата, мисля догодина пак да плувам километъра и ходих в планината, като времето ми за прехода е отлично.
Поздрави!
цитирай
17. kvg55 - Почивката на планина е винаги по...
16.08.2017 12:25
Почивката на планина е винаги по-съдържателна от морската.
цитирай
18. barin - И аз така мисля, kvg55, но някои к...
16.08.2017 13:02
И аз така мисля, kvg55, но някои казват, че е защото живея в морски град. Предпочитам планината, но е далеч и при лошо време нямам резервен вариант за отлагане.
Поздрави!
цитирай
19. anin - Малко уточнение
16.08.2017 15:12
Не е гр. Сопот до Карлово, нали?
За друг Сопот става на въпрос?
цитирай
20. barin - Не, Ани. Точно същият Сопот е до К...
16.08.2017 18:00
Не, Ани. Точно същият Сопот е до Карлово на 4 км. От северната страна на планината има село Сопот, но лифта и х. Добрила са над грщада.
Поздрави!
цитирай
21. vesever - Привет, Иване! Аз пък днес се в...
18.08.2017 23:11
Привет, Иване!
Аз пък днес се връщам от морето..всеки иска онова, което няма. :)
Прекрасно пътешествие, още да обикаляте и да се радвате на красотите на България!
Поздрави!
цитирай
22. barin - Добре дошла, Веси. Стана добра о...
19.08.2017 06:14
Добре дошла, Веси. Стана добра обиколка, като отново видях места, освен върховете, които преди не съм посещавал, като Богородичната стъпка край Старозагорските минерални бани.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: barin
Категория: История
Прочетен: 3645025
Постинги: 423
Коментари: 5974
Гласове: 67332
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031